Vergeet niet een verhuiskaartje naar Google te sturen!

closeDeze post is 8 jaar, 5 maanden en 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Als uw bedrijf gaat verhuizen, stuurt u een verhuiskaartje. Naar bijvoorbeeld TNT post, zodat zij uw nieuwe onderkomen kunnen vinden. En naar de Telefoongids, zodat zij potentiële klanten goed kunnen doorverwijzen. Als uw website gaat verhuizen, moet u ook een verhuisbericht sturen. Naar onder andere Google en naar websites die een link naar uw website hebben opgenomen. Anders kunnen zij uw website niet meer vinden!

De waarde en bekendheid die u op uw oude plek heeft opgebouwd, kan als sneeuw voor de zon verdwijnen als je niet op de juiste manier laat weten dat je pagina(‘s) zijn verhuisd. Vergelijk het maar met een winkel die op een bepaalde locatie kon rekenen op een vaste inloop, maar zich op de nieuwe locatie weer opnieuw moet bewijzen.

Uw domeinnaam blijft vaak hetzelfde als u een nieuwe website lanceert. Maar toch kan het adres anders zijn. Misschien was dit uw adres: www.uwwebsite.nl/index.php en wordt dit uw nieuwe homepage: www.uwwebsite.nl/index.asp. Dan is er al sprake van een verhuizing!

Bij dieperliggende pagina’s is dit nog veel vaker het geval. Stel dat uw website een extra ‘laag’ heeft gekregen en alle producten voortaan in de map /producten staan. Websites die voorheen linkten naar een bepaald product, linken nu dus naar een niet-bestaande pagina, als ze tenminste geen verhuisbericht hebben ontvangen!

Een verhuisbericht voor een website bestaat uit een ‘301 redirect’. Hiermee laat je zoekmachines en bezoekers weten dat een bepaalde pagina op het oude adres niet meer bestaat en op welk adres deze voortaan is te vinden. Een plan van aanpak bij een verhuizing van een website zou er globaal als volgt uit moeten zien:

  • Ga na welke pagina’s op uw website veel ‘inkomende links’ krijgen van andere websites. TIP: Gebruik hiervoor uw statistiekenprogramma en het gratis Google Webmasters Centrum op http://www.google.nl/webmasters.
  • Inventariseer per pagina van uw oude website, waar deze inhoud te vinden zal zijn op de nieuwe website.
  • Stel een ‘301 redirect’ in voor elk van deze pagina’s, bijvoorbeeld door het maken van het .htacces bestand. Uw websitebouwer of internetmarketing bureau kan u hierbij van dienst zijn!
  • Meet op de nieuwe site of er nog bezoekers zijn die op ‘niet bestaande pagina’s’ terecht komen (404 pagina) en stel ook voor deze pagina’s een correcte omleiding in.

Als u uw pagina’s op de juiste manier heeft verhuisd, zal dit na de verhuizing leiden tot een minimale of zelfs geen afname van bezoekers en blijven uw posities in de zoekmachines gehandhaafd. Daarnaast voorkomt u ergernis bij bezoekers die hun favoriete pagina opeens niet meer kunnen vinden. Kortom: Een verhuisbericht voor uw website, kleine moeite, groot plezier!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *