Affili-wat marketing?!?

closeDeze post is 9 jaar, 4 maanden en 3 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Vorige week donderdag (10 juli) hield de RMC (Reis Management Club) een bijeenkomst over affiliatemarketing. Affili-wat marketing? Oh, affiliatemarketing!

 Dat bleek inderdaad ook de reactie van de meeste aanwezigen, zij wisten amper wat affiliatemarketing inhoudt. Vandaar dat de bijeenkomst in een mum van tijd was ‘uitverkocht’ en er een week later een tweede bijeenkomst werd georganiseerd.

Ik was gevraagd als spreker op te treden. Tegenwoordig adviseren wij steeds meer klanten op dit gebied en blijkt het inderdaad een relatief onbekend fenomeen. Tenminste, dat denkt men zelf.

Maar affiliatemarketing (verwijs-marketing) is al eeuwen oud. En waarschijnlijk gebruikt u het ‘offline’ ook. Heeft u wel eens iemand doorgestuurd naar een collega of leverancier en daar een vergoeding voor opgestreken? Of geeft u zelf een commissie voor iemand die een nieuwe klant aanbrengt? Dan doet ook u aan affiliatemarketing!

Op internet gaat het nog een stukje verder en hebben we vaak te maken met een ‘derde partij’ die registreert hoeveel doorverwijzingen er plaats vinden en hoeveel verkopen dat op heeft geleverd, dus hoeveel commissie er moet worden betaald. Daarnaast dragen zij ook zorg voor de betalingen over en weer. Zelf ontvangen zij weer een commissie over die betalingen…

Een voorbeeld om een en ander te verduidelijken:

  • Hans heeft een website over zijn favoriete vakantiebestemming gemaakt, namelijk Antalya. Hij krijgt steeds meer bezoekers op deze site en wil eigenlijk wel reclameruimte verkopen, maar heeft geen zin om met verschillende reisaanbieders om tafel te gaan om daarover afspraken te maken.
  • Reisaanbieder DTI verkoopt reizen naar Turkije en wil graag adverteren op de site van Hans. Van dergelijke sites zijn er echter honderden en het zou teveel tijd en moeite kosten deze allemaal te benaderen en er afspraken mee te maken.
  • Hans en DTI zijn beiden aangesloten bij een affiliatenetwerk, bijvoorbeeld bij Tradetracker. Hans als ‘publisher/webmaster’ (daar zijn er tienduizenden van) en DTI als ‘merchant/verkoper’ (enkele honderden).
  • Hans logt nu in bij Tradetracker en kiest daar de Antalya banner van DTI en plaatst deze op zijn site. De banner is automatisch voorizen van een speciale code, die de bezoekers registreert.
  • Sophie bezoekt de site van Hans omdat ze graag naar Antalya wil en daar meer over wil lezen. Ze ziet de banner van DTI en klikt erop. Vervolgens boekt ze een reis naar Antalya via de site van DTI.
  • Tradetracker heeft het bezoek en de boeking van Sophie geregistreerd en stuurt DTI een factuur voor de commissie op deze boeking (en de boekingen die bij andere sites zijn gemaakt).
  • Tradetracker stuurt ook een creditfactuur naar Hans voor deze boeking. En eventueel ook voor de boekingen die hij bij andere reisorganisaties heeft gemaakt die ook op zijn site staan.

De reisaanbieder hoeft dus maar met één partij een overeenkomst te sluiten en kan zo toch duizenden websites bereiken. Bovendien betalen ze alleen per verkoop of per lead, dus no-cure, no-pay.

De webmaster hoeft eveneens maar met één partij in zee om zo toegang te krijgen tot honderden verkopers van wie hij de producten kan promoten.

Is affiliatemarketing ook voor u interessant? Waarschijnlijk wel! Vooral als u via internet producten of diensten verkoopt. Wilt u hier meer over weten, neem gerust contact op of laat een berichtje achter onder dit artikel…

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *