Marktonderzoek met Google

closeDeze post is 9 jaar, 7 maanden en 9 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Marktonderzoek is vaak kostbaar en tijdrovend. Maar het kán ook snel en goedkoop. Met Google. Hoe?

Marktonderzoek 1. Naar welke producten is de vraag het grootst?
Wanneer u benieuwd bent of er genoeg vraag is naar een bepaald product, kunt u met behulp van de Google Traffic Estimator kijken wat het zoekvolume op Google voor dit product is. U krijgt een indicatie van het zoekvolume en tevens het te verwachten aantal klikken wanneer u deze term zou opnemen in uw Google AdWords campagne.

Het Hulpprogramma voor Zoekwoorden van Google gaat zelfs nog iets verder. Wanneer we bijvoorbeeld de zoekterm “houten speelgoed” onderzoeken voor een webshop in houten speelgoed, dan zien we dat deze zoekterm een gemiddeld zoekvolume heeft met een hoge mate van concurrentie. Op het eerste oog dus minder interessant, maar deze tool geeft direct ook een groot aantal gerelateerde zoektermen met daarbij ook het te verwachten zoekvolume en de concurrentie. Het meest interessant zijn natuurlijk de zoektermen met een hoog volume en weinig concurrentie. Helaas worden deze steeds schaarser.

Marktonderzoek 2. Welke domeinnaam moet ik gebruiken?
U wilt een nieuwe website lanceren en heeft daarvoor verschillende domeinnamen vastgelegd. Maar wat moet nu uw “hoofddomeinnaam” worden, waar u meer naar buiten gaat treden? Met Google AdWords is dat makkelijk te onderzoeken op de volgende manier:

  • Stel binnen uw Google AdWords Campagne voor een bepaalde advertentiegroep twee dezelfde advertentieteksten op
  • Geef beide advertenties een andere zichtbare URL / domeinnaam
  • Google laat nu biede advertenties om en om zien, totdat een bepaalde advertentie beter presteert. Deze wordt daarna automatisch vaker vertoond
  • Dit is dus de domeinnaam die blijkbaar uw doelgroep het meest aanspreekt, want daar wordt het meest op geklikt!


Marktonderzoek 3. Welke regio is het meest interessant?

Door een Google AdWords-campagne  te kopiëren en precies dezelfde campagne te richten op een ander gebied (bijvoorbeeld één op Brabant en één op Limburg), kunt u de resultaten van deze identieke campagnes met elkaar vergelijken en in één oogopslag zien welke regio voor u het meest interessant is.

Marktonderzoek 4. Hoe moet ik mijn doelgroep aanspreken?
Ook dit marktonderzoek kunt u doen door twee verschillende advertentieteksten voor één advertentiegroep. De ene tekst direct en brutaal, de ander gereserveerd en informatief. Afhankelijk van het zoekvolume ziet u al na enkele dagen welke tekst het populairst is! Deze toon kunt u dus gebruiken voor uw website, brochure, presentatie etc.!

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele mogelijkheden om marktonderzoek te doen met Google AdWords. Heef u ervaring met marktonderzoek met Google? Deel het met de bezoekers van DeOndernemer!

Heeft u een marktonderzoekvraag en bent u benieuwd of deze met Google AdWords beantwoord kan worden, ik help u er graag mee!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *