Onderzoek zoekmachinemarketing en het MKB

closeDeze post is 10 jaar, 4 maanden en 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

PauwR heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid van de verschillende vormen van internetmarketing onder (marketing)medewerkers uit het MKB.

Meer dan de helft van de bedrijven uit het MKB zegt wel bekend te zijn met het fenomeen zoekmachinemarketing, maar het (nog) niet in te zetten binnen hun marketingmix. Dat blijkt uit het onderzoek “Internetmarketing en het MKB” van internetmarketingbureau PauwR uit Tilburg. Opvallend is verder dat bijna 60% het ‘essentieel’ vindt om via zoekmachines gevonden te worden.

Binnen het MKB is 80% van de bedrijven bekend met de term “zoekmachinemarketing”. Een kwart van alle bedrijven zet zoekmachinemarketing ook daadwerkelijk in. Onder zoekmachinemarketing wordt in dit geval verstaan het adverteren in de zoekmachines met bijvoorbeeld Google AdWords. Voor deze groep is de “no-cure, no-pay” constructie de belangrijkste reden om te kiezen voor zoekmachinemarketing.

Prijs struikelblok

Voor de bedrijven die niet adverteren in de zoekmachines, blijkt juist de onduidelijkheid over de prijs de reden om dit niet te doen. Terwijl ze het belang ervan zeker inzien. Van de deelnemende bedrijven aan het onderzoek vindt 58% het ‘essentieel’ om goed gevonden te worden via de zoekmachines. Nog eens 22% vindt dit ‘belangrijk’.

E-mail marketing

Bijna alle bedrijven zijn bekend met e-mail marketing (86%) en zo’n 80% zegt dit ook daadwerkelijk in te zetten om (potentiële) klanten te bereiken. E-mail blijkt tevens één van de meest gebruikte kanalen om contact met een bedrijf te zoeken naar aanleiding van de website. Acht van de tien bedrijven krijgt via e-mail contact met klanten naar aanleiding van een bezoek aan de website. Dat is iets meer dan het aantal bedrijven dat zegt telefonische reacties via de site te krijgen, dat is namelijk 70%.

Gebruik internet

Toegang tot internet blijkt voor praktisch iedereen onmisbaar of ten minste ‘belangrijk’. Totaal is dit zo’n 95%. Toch geeft driekwart van de bedrijven aan de mogelijkheden die het internet biedt om marketing te bedrijven, ‘niet voldoende’ te benutten.

Over het onderzoek

Het onderzoek “Internetmarketing en het MKB” is uitgevoerd door PauwR in samenwerking met Fontys Hogescholen Tilburg. Er deden 144 bedrijven mee aan het onderzoek. De deelnemende bedrijven zijn vooral afkomstig uit de regio Tilburg. Gezien de opbouw van de bedrijven in deze regio kan het onderzoek als representatief worden beschouwd voor het MKB in Nederland. De resultaten van het onderzoek werden eerder al gepresenteerd tijdens het seminar “Internetmarketing en het MKB” dat op 25 mei in Tilburg werd gehouden.

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *