Optimaliseer je Social Media voor SEO

Schermafbeelding 2011 09 08 Om 09.21.151 560x258
closeDeze post is 2 jaar, 11 maanden en 7 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn achterhaald. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Bekijk de nieuwste artikelen op de PauwR blog.

Volgens een onderzoek van BrightEdge, blijkt dat bijna 100% van de top 200 bedrijven uit de Fortune 500, een nummer 1 positie of een bijna toppositie hebben op de resultaten-pagina van een zoekmachine als gezocht wordt op hun merknaam. Echter, maar liefst 70% van deze merken heeft geen Facebook-pagina’s in de top 20 van de zoekresultaten. Dit komt doordat veel bedrijven hun social media niet optimaliseren voor SEO. Een gemiste kans. Maar hoe pak je dit dan aan?

 

Optimaliseren van je Facebook pagina om deze te laten ranken in de zoekresultaten heeft verschillende voordelen:

  • Het managen van je bedrijfsreputatie
    Het is natuurlijk beter je eigen Facebook-pagina boven in de zoekresultaten te hebben, dan een site van een concurrent die je merk of product benoemt (of zelfs op een negatieve manier neerzet).
  • Branding, toename van de zichtbaarheid van je merknaam
    Je Facebook-pagina is een sterk kanaal voor de bereikbaarheid en zichtbaarheid van je producten en/of diensten. Als je Facebook-pagina niet eens op de eerste pagina van de zoekresultaten rankt, dan laat je hier grote kansen liggen. Door je Facebook-pagina hoog te laten ranken in de zoekresultaten, zorg je ervoor dat je merknaam goed zichtbaar is en vergroot je ook de kansen op een toename van je inkomsten.
  • Toename van de interactie binnen je social media activiteiten
    Hoe hoger je Facebook-pagina rankt, hoe eerder klanten naar deze pagina klikken en daar interactie zoeken of bijvoorbeeld je pagina ‘liken’. En hoe meer klanten fan zijn van je pagina, berichten of producten ‘delen’ etc., hoe hoger je pagina waarschijnlijk zal ranken. De combinatie van een hoge ranking en een hoge interactie op je Facebook-pagina heeft dus een versterkend effect. 

Facebook optimaliseren voor SEO
Hier volgen vier tips die ervoor kunnen zorgen dat je Facebook-pagina in de top 10 rankt van de zoekresultaten.

  • Link naar je Facebook-pagina vanaf de homepage van je website. Gebruik hierbij je merknaam in de anchor- of alt-tekst

Dit zorgt ervoor dat zoekmachines je Facebook-pagina als zeer relevant beschouwen voor je merknaam. Het is aan te raden in ieder geval van je homepage te linken naar je Facebook-pagina, maar indien mogelijk ook vanaf andere pagina’s van je site. Bijvoorbeeld vanuit de footer. En zorg er dan voor dat je merknaam in de anchor- of alt-tekst vermeld staat en dat je linkt naar de canonical URL. Bijvoorbeeld naar facebook.com/PauwRInternetmarketing en NIET naar facebook.com/pauwr?sk=app_126367477463 (hoewel dit dezelfde pagina is).

  • Vermeld je merknaam in je berichten op je Facebook-pagina

Zoekmachines analyseren de content op je Facebook-pagina op welke woorden en zoekopdrachten deze pagina in de zoekresultaten vertoond zou kunnen worden. Om je Facebook-pagina zo relevant mogelijk te maken voor zoekopdrachten waarin je merknaam vermeld staat, moet je dus je merknaam vermelden in je berichten (gewoonlijk gebeurt dit vanzelf).

  • Ontvang links naar je Facebook-pagina door ‘Likes’ en interactie binnen Facebook

Zodra je Facebook-pagina fans krijgt (Likes), ontvang je links van hun Facebook-profielen (enkel van de profielen die zichtbaar zijn voor de zoekmachines). Ook is het raadzaam om regelmatig berichten te plaatsen op je Facebook-pagina, zodat je vaak zichtbaar bent in de newsfeeds van je fans. Deze berichten dien je zo in te richten dat het uitnodigt tot interactie met de fans, zodat dit weer ten goede komt van je autoriteit en dus de ranking van je Facebook-pagina.

  • Gebruik Facebook ‘Aanraden’ en ‘Vind ik leuk’ buttons op je site om de rankings te verbeteren van elke pagina van je site

Op Vakantie vanaf Eindhoven voorbeeld Like button

Zoekmachines gebruiken Likes (Vind ik Leuk) en Shares (Aanraden / Delen) als belangrijke autoriteitsfactoren om te bepalen welke pagina’s het meest relevant zijn voor de zoekopdrachten die gebruikt worden in de zoekmachines. Elke Like en Share zorgt voor een link naar die specifieke pagina van je site. Zoekmachines vinden deze links in openbare gebruikersprofielen en dit komt ten goede van de autoriteit van je site en je rankings.

  • Adverteer op Facebook

Nog een manier die helpt je Facebook-pagina te laten ranken in de zoekresultaten is het gebruikmaken van Facebook Ads. Als je adverteert op Facebook, kun je via gesponsorde verslagen ook gebruik maken van een ‘Vind ik leuk’ verslag voor je Facebook-pagina om op die manier het aantal ‘Likes’ van je pagina te vergroten.

Meer weten over zoekmachineoptimalisatie of Social Media advertising? Neem vandaag nog vrijblijvend contact op via 013-582 15 92 of mail naar advies@pauwr.nl

(Deze blog is vertaald en bewerkt n.a.v. het whitepaper Facebook Best Practices for Social SEO)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

2 Reacties

  1. [...] en bewerkt n.a.v. het whitepaper Facebook Best Practices for Social SEO en verscheen eerder op de PauwR Blog) Dit bericht is geplaatst in Facebook Adverteren, Facebook SEO. Bookmark de permalink. [...]

  2. NielsNiels09-16-2011

    Dit is inderdaad een optie die vele bedrijven vergeten. Jammer, want zoals wij altijd adviseren, zorg ervoor dat de bovenste helft van de eerste pagina in google gevuld is door content die je zelf creëert.

    Goede en interessante post!

Plaats een reactie