Conversie attributie met Google Analytics: Veel meer inzichten

Conversie Attributie Analytics PauwR
closeDeze post is 2 jaar, 10 maanden en 29 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn achterhaald. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Bekijk de nieuwste artikelen op de PauwR blog.

Google had het al aangekondigd en vandaag is de langverwachte Analytics functie voor iedereen beschikbaar: Multi-Channel Funnels (Multi-Channel Trechters). Een ongelooflijke krachtige manier om veel betere inzichten te krijgen in de bijdrage van verschillende kanalen aan de opbrengst van je website. Dat betekent dus nog beter sturen op de ROI (return-on-investment) van je marketinginspanningen, waardoor je slecht presterende campagnes kunt elimineren en goed presterende campagnes kunt uitbreiden. Aan de slag dus met conversie attributie van Google Analytics!

Conversie attributie Google Analytics

De meeste tools, inclusief Google Analytics tot op heden, kennen een conversie op een website toe aan de laatste link of advertentie waarop een bezoeker heeft geklikt voordat de conversie tot stand komt. Maar in werkelijkheid gebruikt een bezoeker meerdere kanalen op weg naar het eindpunt, bijvoorbeeld een aankoop in een webshop. Hij klikt bijvoorbeeld op een Facebook advertentie, een dag later via een vergelijkingssite en even later op een AdWords advertentie. Als je alleen de laatste klik (op de AdWords advertentie) credits geeft voor de aankoop, lijkt het dus alsof de vergelijkingssite en de Facebook advertentie niet van waarde waren.

Via Multi-Channel Trechters kunnen we nu het hele traject voorafgaand aan een conversie in beeld brengen. Door naar alle kanalen te kijken, zoals AdWords, organisch, affiliates, direct verkeer, links, sociale netwerken en banners, krijgen we meer inzicht in hoe deze kanalen samenwerken en van invloed zijn op elkaar en op de conversies.

Multi-Channel Trechters kunnen meteen worden gebruikt in de nieuwe versie van Google Analytics. Via het tabblad ‘Mijn Conversies’ en het menu ‘Multi-Channel Trechters’ zijn verschillende rapporten bereikbaar, zoals een overzicht van de beste conversiepaden. Dit kan op verschillende niveaus, zelfs op zoekwoordniveau.

Bekijk snel welke nieuwe inzichten je kunt opdoen door deze rapporten te bestuderen. Voor vragen of advies bij Multi-Channel Trechters of andere Analytics vraagstukken, neem contact op met één van onze gecertificeerde Analytics specialisten.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

3 Reacties

  1. [...] artikel verscheen eerder op de PauwR Blog Deel deze [...]

  2. [...] last but not least: multi channel trechters. Sinds enkele dagen is het mogelijk om de invloed van al jouw online marketing kanalen te meten [...]

  3. [...] last but not least: multi channel funnels. Sinds enkele dagen is het mogelijk om de invloed van al jouw online marketing kanalen te meten [...]

Plaats een reactie