Geef website analyse de aandacht die het verdient

Afbeelding Wenalaytics Congres
closeDeze post is 3 jaar, 6 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn achterhaald. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Bekijk de nieuwste artikelen op de PauwR blog.

Afbeelding wenalaytics congresDonderdag 17 maart vond het jaarlijkse Webanalytics congres plaats in Amsterdam. De focus binnen deze editie lag op het inzichtelijk en actiegericht maken van website analyses. De keynote sprekers Manoj Jasra en Neil Paton benadrukten het belang van het visuele webanalytics rapportages. Geen rapportages meer in Excel. Maak visuele rapportages, zodat website analyses de aandacht krijgen die het verdient!

Conversie Attributie

In alle presentaties kwam het belang en meerwaarde van conversie attributie naar voren. Meten is stap 1. Nog belangrijker is om acties te formuleren, zodat het online rendement verbeterd wordt. Uit de case van Greetz kwam naar voren dat het meten van conversie attributie tot waardevolle inzichten kan leiden om de online marketing op een hoger niveau te brengen.  Zij hebben een experiment uitgevoerd om het daadwerkelijke rendement van een bannering campagne te monitoren. De resultaten waren:

  • First-click ROI: 19,26%
  • Post-click ROI: 44,7%
  • Post-view ROI: 180,3%
  • Customer-lifetime value ROI: 193,5%

Wat kun je hiervan leren? Monitor bannering campagnes aan de hand van meerdere meetcriteria om het werkelijke rendement te kunnen bepalen. Daardoor kan er het maximale uit een online marketing campagne gehaald worden.

De grenzen van gratis webanalytics pakketten

In de laatste presentatie gaf Wouter Blok van EasyToBook meer inzichten in de meerwaarde en grenzen van gratis webanalytics pakketten. Zo kunnen horizontale trechters uitsluitsel geven over de prestaties van de marketingkanalen per stap in het beslissingsproces. Noodzakelijke informatie om een webshop of e-commerce site beter te laten renderen. Daarnaast kan het input geven om online marketingcampagnes te optimaliseren.

Zaken zoals conversieattributie en nauwkeurigheid zijn niet de sterktste punten van Google Analytics. Wouter wees op de mogelijkheden van Yahoo Webanalytics. Deze zaken zijn allemaal te filteren uit dit gratis webanalyse pakket. Het is alleen nog niet mogelijkheid met Yahoo Webanalytics noch met Google Analytics om een conversie toe te schrijven aan de juiste verkeersbron.

Bijvoorbeeld: Een bezoeker wordt via Facebook advertentie naar de site van een touroperator geleid. Na een paar dagen typt de bezoeker de URL in via Google en reserveert zijn ticket. In Google Analytics wordt deze conversie toegeschreven aan Google Organic, terwijl de Facebook advertentie grote invloed heeft gehad op deze conversie. Een AdServer tool om conversie attributie correct toe te passen zou door Webanalytici van harte worden toegejuicht.

Het was kortom een interessant Webanalytics congres. Er zijn nog genoeg mogelijkheden om website analyses op een hoger niveau te brengen. Daarnaast is het belangrijk om website analyses visueel te maken, zodat webanalytics ook bij de klant gaat leven. Google zet hierin binnenkort weer een nieuwe grote stap met de introductie van een vernieuwde Google Analytics met onder meer geheel nieuwe dashboards.

Bij PauwR werken meerdere gecertificeerde webanalisten die uw webanalytics naar een hoger niveau kunnen brengen. Interesse? Neem vrijblijvend contact op.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Plaats een reactie