Beter vindbaar in Google Maps? Zo werkt het!

Google Places Bovenaan 300x234
closeDeze post is 4 jaar, 14 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn achterhaald. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Bekijk de nieuwste artikelen op de PauwR blog.

google-places-bovenaanGoogle biedt steeds meer producten aan gericht op ‘lokaal zaken doen’. Dit zijn onder andere Google Places, Tags, Boost en sinds kort ook het lokale aanbevelingsprogramma Hotpot, een vorm van LBS Marketing. Op Places na overigens nog geen van allen actief in Nederland! Zoekopdrachten die ‘lokaal gericht’ zijn maken zo’n 20-40% uit van het totaal. Het kan dus erg interessant zijn om daarbij goed gevonden te worden. Maar hoe werkt nu de ranking van lokale zoekresultaten in zowel Google als Google Maps?

Er zijn diverse factoren van belang bij het bepalen van de ‘ranking’ van lokale zoekresultaten. De drie belangrijkste zijn:

  • Relevantie
  • Autoriteit
  • Afstand

Bekijk onderstaande video voor meer uitleg.

Het is van groot belang dat basis informatie zoals naam, adres en telefoonnummer correct zijn. Daarnaast kunnen er bijvoorbeeld foto’s en openingstijden worden toegevoegd. Ook kun je een bericht plaatsen op je profielpagina, die daar maximaal 30 dagen blijft staan. Denk daarbij  aan een promotie of evenement. Het bewerken van de vermelding kan door het bedrijf te (laten) bevestigen via Google Places. Bedrijven die bevestigd worden binnen Google Places zullen overigens geen speciale behandeling krijgen boven bedrijven die niet geclaimd zijn.

Google Tags en Boost zijn de online advertentie oplossingen voor lokale bedrijven. Met Google Tags kunt u uw bedrijf extra laten opvallen door een gele marker in de lokale zoekresultaten terug te laten komen. Hierin kun je aanbiedingen, video’s en foto’s plaatsen om je bedrijf te promoten. De kosten hiervoor bedragen 25 dollar per maand (in de VS). Google Boost zorgt er voor dat je advertenties kunt plaatsen die naast de organische zoekresultaten zichtbaar zijn binnen Google Places. Hierbij betaal je per klik op deze advertentie. Natuurlijk kun je ook via Google AdWords adverteren op Google Maps, ook daarbij betaal je per klik op de advertentie.

Google Hotpot, het lokale aanbevelingsprogramma dat gebaseerd is op beoordelingen van jou en je vrienden, heeft een duidelijkeffect op de ranking van lokale zoekresultaten voor lokale bedrijven. Zo krijg je wanneer je ingelogd bent op je Google account, gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van beoordelingen van jou en je vrienden. Zo ontdek je dus nieuwe plaatsen die voor jou interessant kunnen zijn. Hotpot is daarmee een directe concurrent voor Foursquare en Facebook Places. De verwachting is dat deze vorm van marketing in de nabije toekomst een grote vlucht gaat nemen, dus zorg voor een goede vermelding in Google Places én voor goede recensies!

google-hotpot-nederland

(Vertaald en bewerkt vanuit het originele artikel op de Google Lat Long Blog)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Plaats een reactie